Monday, October 5, 2009

kort verslag 29 september

Op 29 september bespraken we weer een aantal afbeeldingen, waaronder:

bert, sesamstraat, zoek de zeep
Over populaire cultuur: iedereen kent Sesamstraat. De makers van Sesamstraat bedienen een gevarieerd publiek. Hoewel in eerste instantie voor kleine kinderen gemaakt, zitten er toch ook allerlei grappen in die voor volwassenen bedoeld zijn. Daarmee wordt het ook voor de ouders leuk om mee te kijken, en voor de makers wellicht leuker om te maken. Is de vormgeving van Sesamstraat kunst te noemen?

$$$$$$$

joseph beuys, i like america and america likes me
Joseph Beuys in de performance I like America and America likes me (foto Caroline Tisdall). Kijk eens op http://www.tate.org.uk/modern/exhibitions/beuys/room4.shtm voor wat toelichting.

Naar aanleiding hiervan vertelt Harmjan (kort bezoek) dat hij in zijn eigen performances naar iets streeft dat moeilijk onder woorden te brengen is, maar dat iets te maken heeft met ongemakkelijkheid, een ongemakkelijk gevoel teweegbrengen bij het publiek, maar ook met het overdragen van iets van zijn eigen wereld.

$$$$$$

Werken van John Currin:

john currin, the bra shop
John Currin, The bra shop
Wat wordt hier uitgebeeld? Duidelijk is dat de schilder voor overdrijving kiest, en daarbij een uiterst `slechte' schildertechniek gebruikt. De meningen zijn verdeeld, de boodschap is wellicht niet eenduidig te bepalen. Kan de schilder wellicht niet technisch verfijnd schilderen? Of gebruikt hij een slechte techniek om zijn verhaal juist te versterken? Of spot hij juist met de kunstwereld, die ongetwijfeld vragen als de voorafgaande zal gaan stellen...

john currin, nice & easy
John Currin, Nice & easy

John Currin geeft naar eigen zeggen satirisch commentaar op de Amerikaanse opppervlakkige samenleving. Maar hij geeft ook toe gewoon een niche te hebbn gezocht waarmee hij als jonge kunstenaar zou opvallen. In zijn tijd was naakt uit, dus ging hij juist naakt doen.

Hij heeft ook een aantal pornografische werken gemaakt, grotendeels nageschilderd van pornofoto's uit de jaren '60 en '70. Zie onder voor een foto van publiek op een van zijn tentoonstellingen:

john currin, expo
Marijke merkt op dat Currin speelt met zijn publiek. Publiek dat voor kunst komt in een museum, staat ineens naar porno te kijken.

Wie eens meer verhaal achter de schilderijen wil lezen, bezoeke http://supervert.com/essays/art/john_currin/

$$$$$$

De werken vormen een illustratie bij het doorlopende thema van `Postmodernisme'. In het postmodernisme zijn er geen absolute waarheden meer, de wereld doet zich voor als een wirwar van verhalen waarvan de geldigheid relatief is. Welk `verhaal' doet opgeld, wordt gewaardeerd als kunst, verkocht voor veel geld? Dit wordt sterk sociaal bepaald, er zijn geen absolute criteria. Deze ontwikkeling begon al met het werk van Marcel Duchamp, en het dadaïsme, van rond en na de eerste wereldoorlog.

Vanwege tijdgebrek sluiten we af met een cartoon van Clay Butler:

clay butler, you're standing on my neck (postmodernism)

clay butler, you're standing on my neck

(thank you clay for the kind use of your cartoon).

Sunday, October 4, 2009

kort verslag 22 september

Op 22 september bekeken en bespraken we onderstaande werken. Voor alle afbeeldingen geldt:

klikken met de rechtermuisknop op `view image' geeft een veel gedetailleerdere afbeelding

abstract art, cartoon (author unknown to me)
(Over de kloof die er kan zijn tussen verteller en publiek, of kunstenaar en beschouwers; auteur van de cartoon mij onbekend).

diego vélazquez, las meninas
Las Meninas van Diego Vélazquez

Nogmaals Las Meninas, dit keer op groter formaat en in groot detail te bekijken via de beamer. Verschillende aspecten van het schilderij passeren de revue. Interessant is ook de relatie tussen Vélazquez en zijn opdrachtgever koning Filips IV. Deze moet wel bijzonder goed geweest zijn, getuige de enorme artistieke vrijheid die Vélazquez kreeg bij de uitvoering van deze portretopdracht.

Dit beroemde schilderij heeft door de eeuwen heen veel andere kunstenaars, schrijvers, filosofen geïnspireerd, waaronder Picasso die er in 1957 maar liefst 58 versies van schilderde:

pablo picasso, las meninas 1957
Las Meninas van Pablo Picasso

joel-peter witkin, las meninas
Las Meninas van Joel-Peter Witkin

********
2 werken van Constantin Brâncuşi:

Constantin Brâncuşi, sleeping muse
Sleeping Muse (meerdere versies, deze versie te zien in Centre Pompidou, Parijs; eigen foto)

Constantin Brâncuşi, beginning of the world
Beginning of the World (meerdere versies, deze versie in brons te zien in Kröller-Müller, foto Cary Markerink)

*******
Werken van Donald Judd als voorbeeld van Minimal Art, waarbij het werk wellicht toelichting nodig heeft om te begrijpen waar de kunstenaar mee bezig is?

Donald Judd, untitled
(zonder titel)

Donald Judd zelf is het niet eens met de benaming Minimal Art voor zijn werk:
Working in New York in the 1960s, Judd became known as one of the key exponents of ‘Minimalism’, but it was a label that he strongly rejected. Although he shared many of the principles identified with Minimalist art — the use of industrial materials to create abstract works that emphasise the purity of colour, form, space and materials — he preferred to describe his own work as ‘the simple expression of complex thought’.

*******
En het eveneens zeer beroemde schilderij `Landschap en de val van Icarus' van Pieter Bruegel de Oude:

pieter bruegel, landschap en de val van icarus
Landschap en de val van Icarus van Pieter Bruegel de Oude.

Monday, September 21, 2009

Alvast twee opdrachtbeschrijvingen voor dit jaar

Zoals gezegd in de post van 15 september (2e jaar kunstbeschouwing) gaan we dit jaar in ieder geval twee opdrachten doen. De nadere planning van deze opdrachten komt nog, maar hier is vast een duidelijke beschrijving van de opdrachten zelf.


Opdracht 1:

a) Kies een werk uit de beeldende kunst/vormgevingswereld (dit mag je breed opvatten, performances en film horen er zeker bij) dat je bijzonder aanspreekt, en waarvan je denkt dat er een gelaagd verhaal bij hoort. Of misschien zelfs meerdere verhalen / interpretaties.

b) Kies ook een werk dat je ontoegankelijk vindt (of je het mooi vindt of niet).

Presenteer deze werken, en vertel erbij welke lagen je zelf ervaart. Plaats het werk dat je aanspreekt ook in een groter verband of traditie. Je presentatietijd is maximaal 10 minuten, daarna vragen, discussie.

*******************

Opdracht 2:

Zorg voor een beschrijving van jezelf en je werk, je werkwijze, je visie op dat waar je beeldend mee bezig bent. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op internet, of bij galeries, om te zien hoe andere kunstenaars / vormgevers dat doen. Maximaal 2 A4-tjes, en vergeet niet dat afbeeldingen vaak meer zeggen dan woorden. Maar hoeveel afbeeldingen dan? En kan het wel zonder woorden?

kort verslag 15 september

Op 15 september samen besproken:

* De voorlopige opzet / doelstelling van de lessen kunstbeschouwing / beeld en wereld (zie vorige post)

* Het schilderij Las Meninas van Diego Vélazquez. Zie helemaal beneden voor een afbeelding.

* Bovenstaand schilderij als voorbeeld van een gelaagd verhaal. Lagen in een verhaal kunnen voor diepgang zorgen, die je niet onmiddellijk hoeft te vatten. Maar door een toegankelijke eerste laag word je als het ware uitgenodigd de andere lagen langzaam te ontdekken. [Overigens is Las Meninas waarschijnlijk het meest becommentarieerde schilderij uit de westerse kunstgeschiedenis, omdat de gelaagdheid aanleiding geeft tot veel verschillende verhalen en interpretaties].

* Een aantal verschillende manieren waarop `verhaal' een rol speelt voor een beeldend vormgever, en verschillende aspecten daarvan. Met je werk vertel je als het ware een verhaal. Kunnen `toehoorders' / beschouwers van je werk dit verhaal ook volgen? Maken zij er een ander verhaal van? Vaak helpt het mensen om ook iets van de maker te weten: wat bewoog de kunstenaar/ vormgever om een dergelijk beeld te scheppen? Wat vinden we hiervan: willen we hier aan meewerken door het gemaakte (in tekst of anderszins) toe te lichten? Of vinden we dat het beeld op zichzelf moet staan?

* Als vormgever zal je verhaal concurreren met andere verhalen van andere vormgevers. Een voorbeeld hiervan is de gemiddelde tijd die mensen in een museum besteden aan het bekijken van een schilderij dat hun aandacht heeft: 9 seconden. Maar ook bij het verwerven van opdrachten of exposities, zal iets in je verhaal voldoende moeten aanspreken om eruit gepikt te worden. Er is in Nederland best te spreken van een overschot aan beeldend vormgevers (in ieder geval een grote hoeveelheid...). Hoe kun je je werk daarin `hoorbaar' maken?

* Wat vinden we eigenlijk van Steven Spielberg, vinden we hem een groot kunstenaar? De meningen blijken zeer verdeeld. Sommigen vinden van wel omdat zijn werk een groot publiek bereikt, en hij techniek op knappe wijze inzet om een verhaal toegankelijk te vertellen. Anderen vinden hem een commercieel ingestelde filmmaker, die zich van geijkte hollywood-clichés bedient om winst te maken, en die diepgang uit de weg gaat.

diego vélazquez, las meninas
Las Meninas van Diego Vélazquez (klik met de rechtermuisknop `view image' voor een vergroting

Monday, September 14, 2009

2e jaar kunstbeschouwing

Welkom allemaal bij de voortzetting van `Beeld en Wereld' in het tweede jaar (ook wel `Kunstbeschouwing' genoemd). Dit jaar 1 uur op dinsdagochtend, in de ochtend van Paul, maar misschien kan Harmjan toch ook ergens bijdragen, dat zou mooi zijn.

Wat gaan we doen dit jaar? Het komt er kort gezegd op neer dat we verder gaan onderzoeken hoe we kijken, denken, voelen, ervaren, en uiten.

Het eerste kernwoord hierbij is VERHAAL. Je kunt het ook `communicatie' noemen. Het tweede kernwoord blijft WERELD.

Bij VERHAAL gaan we:

* Onderzoeken wat een verhaal interessant maakt (verdieping, lagen) en de rol van `techniek' / technische uitvoering / materiaalbeheersing' daarin.

* Werken aan je eigen verhaal: kun je beschrijven welk verhaal jouw werk vertelt? Vertel je met je werk het liefst het verhaal van een opdrachtgever, of is het helemaal je eigen verhaal? Wat en wie zijn je grote inspiratie? Wat en wie zijn je fascinatie? De opdracht voor het eind van het jaar hierbij luidt: maak een beschrijving van jezelf en je werk, zoals andere kunstenaars/vormgevers dat ook doen. Je hoeft dat verhaal niet per se zelf te schrijven! Je mag er alles en iedereen voor inschakelen, denk aan wat we besproken hebben over kwaliteiten en samenwerken.

* Kijken / luisteren / ... naar `verhalen' van anderen. Kunnen we de lagen daarin vinden? Spreekt het verhaal nog steeds tot ons, ook al is het lang geleden neergelegd? Spreekt het verhaal tot ons, ook al kennen we niet de filosofische, wellicht zeer sterk postmodernistische achtergronden? Maakt het verhaal ons nieuwsgierig naar die achtergronden, nodigt het ons uit, of stoot het ons af? Een opdracht zal zijn om een verhaal/beeld/schilderij/muziekwerk/... uit te zoeken wat jou bijzonder inspireert, en te vertellen wat je er zo boeiend aan vindt.


Bij WERELD gaan we nog wat nader in op de moderne tijd: in welke wereld staan we, waar kunnen we op rekenen wat omgeving, opdrachten, smaak, cultuur en dergelijke betreft? Het postmodernisme is een belangrijke stroming, maar niet de enige.

Ook gaan we iets doen aan `beoordeling', `sociale ontvangst van het verhaal' en dergelijke. Denk bijvoorbeeld eens aan zo'n programma als Popstars...

#######

Aanvullingen, commentaar en feedback blijven ten alle tijden zeer welkom!

Thursday, April 30, 2009

verslag 20 april

20 April was de laatste keer, omdat 1 les onvoorzien uitviel.

Daarom een wat andere opzet van de les, geen rondetafel-gesprek maar een eindpresentatie met 3 schema's waarin de verschillende thema's die aan bod zijn geweest aan elkaar werden geknoopt.

Hieronder die drie schema's (niet helemaal volledig, ter plekke nog aangevuld), met enig commentaar per schema:

schema 1 beeld en wereld
schema 1 (klik met rechtermuisknop op `view image' voor een vergroting)

Schema 1 geeft de kern van de lessen weer. Een beeldend kunstenaar put onder andere uit haar/zijn binnenwereld, maar die wordt gevoed door de buitenwereld. Dit is een rijke en gecompliceerde wisselwerking, waar we in de lessen maar een tipje van hebben opgelicht. Het werk van een kunstenaar, het `beeld', is te zien als communicatie tussen die twee werelden.

Bij communicatie gaat het over zowel taal als verhaal.

Wittgenstein zegt in zijn Tractatus Logico-Philosophicus:
Wir machen uns Bilder der Welt

Dit lijkt inderdaad een menselijke kernactiviteit. Wanneer we `beeld' en `verhaal' ruim opvatten, dan zien we dit terug in alle kunsten en zelfs daarbuiten. Goed om te bedenken is dat er voor een verhaal ook een toehoorder (publiek) nodig is. Een vraag die opkomt is:
Hoort de toehoorder hetzelfde verhaal als hetgeen de verteller wil vertellen?


Een aantal belangrijke aspecten van `Verhaal' zijn samengevat in het volgende schema:

schema 2 beeld en wereld
schema 2 (klik met rechtermuisknop op `view image' voor een vergroting)

Tot slot komen we bij het laatste schema, met de aspecten

Perfectie / Experiment / Mislukking
Succes / Beoordeling / Kritiek

waar we het uitvoerig over hebben gehad. Belangrijk is dat elke zogenaamde mislukking een kans biedt, en dat kritiek in feite belangrijke feedback geeft over hoe je verhaal gehoord wordt, en daarmee ook een kans geeft je verhaal toegankelijker te maken, mocht je dat willen. Beoordeling is in alle fasen te zien als een instrument. Of je dat instrument wilt inzetten, kun je laten afhangen van het moment. Sommige momenten in het proces zijn daarvoor geschikt, andere wellicht niet (zie ook `experiment').

schema 3 beeld en wereld
schema 3 (klik met rechtermuisknop op `view image' voor een vergroting)

Ook stippen we het belangrijke begrip `Postmodernisme' nog maar eens aan. Postmodernisme is te zien als denkwijze over communicatie. Hoe ga je om met verhalen in de wereld, wanneer ieders verhaal subjectief is, en we toch behoefte hebben aan een maatschappelijke objectieve kwaliteit?

############

Tenslotte (als mijn geheugen me niet volledig in de steek laat) bespreken we nog onderstaande tekening van Rembrandt:

rembrandt, aanbidding van de 3 koningen
Rembrandt, aanbidding van de drie koningen (klik met rechtermuisknop op `view image' voor een vergroting)

waarover Harmjan onder andere zegt: the medium is the message

Tuesday, April 7, 2009

Verslag 6 april

Kort verslag:

Korte herhaling van de vorige keer. Kunst als taal, waarbij er iets ontstaat tussen zender en ontvanger. Meestal een wisselwerking. Maar wat de ontvanger meent op te vangen, en wat de zender bedoeld heeft, dat zijn niet altijd dezelfde werelden.

De les wordt gevuld met een opdracht/oefening. Beeld in 20 minuten iets uit wat in de lijn ligt van wat je als kunstenaar drijft. Daarna bekijken we het gemaakte, en schrijven bij een klein aantal werken iets op van wat we menen te zien.

Bij ieder werk vergelijken we vervolgens het door de beschouwers opgeschrevene met wat de maker wilde verbeelden.

#####

Wat opvalt bij deze oefening is dat er een redelijke resonantie is tussen wat de maker bezighield en wat de bekijkers oppikken. Maar er zijn ook behoorlijk afwijkende associaties, en nieuwe inzichten.

De bedoeling van deze korte oefening is niet zozeer gelegen in de schetsen zelf, maar in het bewust worden van de wisselwerking tussen kunstenaar en beschouwer. Om de communicatie sterker te maken, kan het helpen om je `taal' te versterken, verdiepen, verrijken,....

(Waarbij je als kunstenaar zelf ook beschouwer kunt zijn van je eigen werk).