Friday, April 27, 2012

de UNITacademie, een prachtig initiatief, sluit haar deuren

(4 augustus 2012:) Het is geen nieuws meer, iedereen heeft het al gehoord, de UNITacademie gaat stoppen met ingang van volgend schooljaar. Zie onderaan deze post voor het nieuwsbericht van de website.

Vanwege andere omstandigheden heb ik de afgelopen periode ook geen tijd gehad om deze blog bij te houden. Toch wil ik ter afsluiting van het schooljaar 2011-2012 nog een aantal dingen opmerken.

Ten eerste: de eindexamenexpositie van de tweedejaars vond ik opnieuw indrukwekkend. Alle studenten hebben in mijn ogen nog een grote stap voorwaarts gezet in het tweede semester. Zo te zien heeft iedereen, naast hard werken en een flinke dosis talent, ook goed geluisterd naar de opmerkingen die gemaakt zijn bij de eerste schouw afgelopen winter.

Bij elke student heb ik werken gezien die in mijn ogen zeer origineel, goed doorwerkt en beeldend sterk zijn. Hulde! En van harte gefeliciteerd met jullie diploma. Ik heb de lessen Beeld en Wereld met veel plezier gedaan, en heb jullie echt zien groeien, zowel beeldend als procesmatig. Veel suces met jullie vervolgstappen!

Ten tweede: de UNITacademie is in mijn ogen een uniek initiatief, een opleiding van zeldzame kwaliteit. Natuurlijk kan dat alleen maar worden gerealiseerd in combinatie met talentvolle studenten. Maar de persoonsgerichte kleinschalige benadering heeft de afgelopen jaren aantoonbaar resultaat afgeworpen. Het lijkt mij dat reguliere kunstopleidingen veel van de UNIT-aanpak zouden kunnen opsteken.

Daarnaast heb ik het contact met studenten, directie, collega's en bestuur als bijzonder prettig ervaren, en ik wil iedereen daarvoor hartelijk bedanken!

Hieronder dan nog het aangekondigde nieuwsbericht:
De UNIT Academie is een tweejarige dagopleiding voor beeldende kunst en vormgeving. Studenten zijn toelaatbaar op basis van hun talenten; hun vooropleiding doet daarbij niet ter zake. In het bijzonder richt de academie zich op jongeren met een autisme spectrum stoornis, maar iedere jongere met beeldend talent en interesse voor het beroep van beeldend kunstenaar of vormgever is welkom.

De UNIT Academie gaat sluiten op 2 juli 2012
I.v.m. verregaande bezuinigingen is het voor zowel studenten als voor de organisatie niet haalbaar om de opleiding en het begeleid wonen voor het komend schooljaar te bekostigen. Dit besluit is in maart jl. genomen door bestuur en directie. Voor meer informatie kijk op: http://www.unitacademie.nl/nieuws/nieuws1.htm
Ondanks de enorme teleurstelling van het gedwongen moeten sluiten zijn we wel trots op wat we bereikt hebben. Alle studenten hebben een sprong voorwaarts gemaakt en dat heeft geresulteerd in 50% plaatsing in een vervolgonderwijs, waarvan 36% door is naar HBO kunstacademies in het land. De andere helft is aan de gang of gaat aan de gang als vrijwilliger, betaald werk, in therapie, combinatie van werk en studie, werkervaringsplaats etc etc. Kortom, de UNIT Academie heeft zijn vruchten afgeworpen !!

De UNIT Academie beraadt zich op de toekomst
Bestuur en Directie betreuren het dat deze onderwijsvorm wegvalt, maar beraadt zich op mogelijkheden om vanaf 2013 een alternatief voor deze opleiding aan te kunnen bieden. Via onze site en onze nieuwsbrieven houden wij u op de hoogte.

Sunday, January 1, 2012

Tuesday, September 13, 2011

verslag 13 september

We begonnen met een klein tekeningetje, achtergelaten op het schoolbord door een ons onbekende...Hoe simpel de tekening ook was, konden we er toch al drie verschillende interpretaties van geven.

Van daaruit kwamen we bij dat beelden in principe een `verhaal' vertellen, of een `signaal'. Maar ziet degene die naar het beeld kijkt wel het verhaal of het signaal dat de maker wilde vertellen?

Vaak zijn beelden voor meer interpretaties vatbaar. Tegelijkertijd zijn we intuïtief heel gevoelig voor beeldsignalen. Wie een cursus mediatraining doet, krijgt geleerd dat op televisie, 80% van de boodschap die je uitstraalt non-verbaal is.
Dat staat in contrast met ons gebruikelijke onderwijssysteem, waar veel dingen juist verbaal worden gebracht (met woorden, liefst `ondubbelzinnig').

Ter sprake kwamen vervolgens:

* analytisch--> linkerhersenhelft en creatief-intuïtief--> rechterhersenhelft
* realisme en niet-realisme
* opkomst van de fotografie, en de invloed daarvan op de beeldende kunst
* impressionisten, post-impressionisten, van Gogh, Gauguin, Matisse, Picasso

matisse, muziek
Henri Matisse, muziek
(klik op de foto voor een vergroting)

Daarna verkenden we alvast het kernschema `Binnenwereld- Buitenwereld', en spraken over

* mooi, lelijk, goed, oordelen van jezelf, oordelen van anderen
* waardering door anderen
* innerlijke drijfveren om tot beelden te komen

Tenslotte bekeken we een stukje van de pas uitgezonden aflevering van `Uur van de wolf' over Ruud van Empel. Zie hier voor een afbeelding (op zijn website)

(met dank aan Malu van de Kerkhof voor de tip over `Uur van de Wolf')

Tuesday, September 6, 2011

Introductieles verslag dinsdag 6 september 2011

De eerste les was een introductie op wat we het komende jaar gaan doen.

Frank bracht verschillende voorwerpen en afbeeldingen mee. Aan de hand daarvan bespraken we onder andere:

* kunst - niet kunst
* origineel - kopie - namaak - nep/vervalsing
* binnenwereld - buitenwereld
* vormgeving - decoratie - functioneel
* kleur in de wereld om ons heen
* schilderijen zijn vaak driedimensionaal, de verfhuid is meestal een reliëf
* hierdoor (en door de gelaagdheid) straalt licht vaak heel anders van een schilderij af dan van een foto (of reproductie van een schilderij)

* waarde vs. marktwaarde van kunst
* 40% van 500 geënqueteerde Nederlanders stelt kunst gelijk aan vermaak (als we de NRC moeten geloven).

* Wittgenstein, en de relaties tussen `Beeld' en `Wereld'

Sunday, June 26, 2011

Proficiat iedereen

Vanmiddag (zondag 26 juni) was de certificaat-uitreiking, iedereen van harte gefeliciteerd!!

Jullie eindexamenexpositie was INDRUKWEKKEND, en liet zien hoe hard jullie gewerkt hebben. Jullie waren daarnaast een bijzondere groep, aan wie het zeer plezierig lesgeven was.

Ik wens jullie allemaal toe dat jullie je aanzienlijke beeldende talenten zullen blijven ontwikkelen, met plezier en ook door er flink aan te trekken.

Graag tot ziens,

Frank

Saturday, January 1, 2011

Thursday, November 18, 2010

Opdracht 1: nieuwe beschrijving + planning

Opdracht 1:

a) Kies een aantal werken uit de beeldende kunst/vormgevingswereld (dit mag je breed opvatten, performances en film horen er zeker bij) die je bijzonder raken, aanspreken en/of inspireren.

Probeer voor jezelf te achterhalen waar dat aansprekende/inspirerende/rakende nu om draait. Probeer ook te ontdekken of er bij het werk een gelaagd verhaal hoort. Of misschien zelfs meerdere verhalen / interpretaties. Wat weet je van de achtergronden van het werk en van de maker(s)?

b) Kies ook een werk dat je ontoegankelijk of afstotend/walgelijk/onbegrijpelijk vindt. Probeer voor jezelf ook te achterhalen waarom je met dit werk `weinig kunt'.

Presenteer deze werken, en vertel erbij welke lagen je zelf ervaart. Plaats het werk dat je aanspreekt ook in een groter verband of traditie, als je die kent. Je presentatietijd is maximaal 10 minuten, daarna of tussendoor (afhankelijk van je voorkeur en hoe het loopt) vragen en discussie.

%%%%%%%%%

Vandaag was Aldo aan de beurt (verslag wellicht later),

25 november: Jelle
2 december: Thijs
9 december: Gerard